The Sound of Music Evelyn Glennie Bismillah Khan Deborah Cowley
The Sound of Music Evelyn Glennie Bismillah Khan Deborah Cowley
English Word/Phrase | Hindi Meaning |
---|---|
profoundly deaf | अत्यधिक बधिर |
percussionist | तालवाद्य वादक |
auditioned | ऑडिशन दिया |
soloist | एकल कलाकार |
tingles | झुनझुनी |
resonances | अनुनाद |
bare feet | नंगे पैर |
workaholic | काम में डूबा व्यक्ति |
inspiration | प्रेरणा |
maestro | संगीत के महान कलाकार |
reed instrument | सरकंडे का वाद्य यंत्र |
auspicious | शुभ |
improvisation | तात्कालिक रचना |
heritage | विरासत |
auditorium | सभागार |
reluctant | अनिच्छुक |
yearning | तड़प / लालसा |
classical stage | शास्त्रीय मंच |
accolades | प्रशंसा / पुरस्कार |
dedication | समर्पण |
perseverance | दृढ़ता |
legacy | विरासत |
secular values | धर्मनिरपेक्ष मूल्य |
patriotism | देशभक्ति |
cultural roots | सांस्कृतिक जड़ें |
I. पाठ का अवलोकन और नोट्स (Text Overview and Notes)
A. लेखक के बारे में: डेबरा काउली (About the Author: Deborah Cowley)
डेबरा काउली एक प्रसिद्ध लेखक और पत्रकार हैं। उन्होंने विभिन्न विषयों पर लिखा है, जिसमें संगीतकारों के जीवन और उनकी उपलब्धियों पर विशेष ध्यान दिया गया है। “द साउंड ऑफ म्यूजिक” पाठ उनकी लेखन शैली का एक उदाहरण है जो प्रेरणादायक कहानियों को सरल और आकर्षक तरीके से प्रस्तुत करती है।
B. पाठ का सारांश (Summary of the Text)
यह पाठ दो भागों में विभाजित है, जो दो महान संगीतकारों के जीवन और संघर्षों को दर्शाता है: इवलिन ग्लेनी और बिस्मिल्लाह खान।
भाग 1: इवलिन ग्लेनी ध्वनि सुनती है (Part 1: Evelyn Glennie Listens to Sound) यह भाग इवलिन ग्लेनी की असाधारण यात्रा का वर्णन करता है, जो एक बहु-पर्कशनिस्ट (multi-percussionist) हैं और गहन रूप से बहरी (profoundly deaf) हैं। वह स्कॉटलैंड के एक ग्रामीण इलाके से आती हैं। 11 साल की उम्र तक उनकी बहरापन पूरी तरह से सामने आ गया था। उनकी संगीत शिक्षिका, रॉन फोर्ब्स (Ron Forbes), ने उनकी क्षमता को पहचाना और उन्हें कान से सुनने के बजाय शरीर के अन्य हिस्सों से ध्वनि महसूस करना सिखाया। इवलिन ने कड़ी मेहनत और दृढ़ संकल्प (determination) के साथ अभ्यास किया, जिससे उन्हें रॉयल एकेडमी ऑफ म्यूजिक (Royal Academy of Music) में प्रवेश मिला। उन्होंने अपने शरीर के विभिन्न हिस्सों, जैसे कि त्वचा, पैर और पेट के माध्यम से कंपन (vibrations) महसूस करके संगीत बजाना सीखा। इवलिन ने दुनिया भर में प्रदर्शन किया है, विकलांग लोगों के लिए एक प्रेरणा बन गई हैं, और संगीत को सभी के लिए सुलभ (accessible) बनाने में मदद की है।
भाग 2: शहनाई की खोज (Part 2: The Shehnai Discovery) यह भाग उस्ताद बिस्मिल्लाह खान के जीवन पर केंद्रित है, जिन्होंने शहनाई को एक शास्त्रीय वाद्य यंत्र (classical instrument) के रूप में लोकप्रिय बनाया। पाठ शहनाई के इतिहास से शुरू होता है, जिसे पहले ‘पुंगी’ (Pungi) कहा जाता था और इसे एक अप्रिय ध्वनि वाला वाद्य यंत्र माना जाता था। मुगल सम्राट औरंगजेब ने इसे शाही निवासों में बजाने पर प्रतिबंध लगा दिया था। एक नाई (barber) ने पुंगी को संशोधित किया और एक बेहतर ध्वनि वाला वाद्य यंत्र बनाया, जिसे ‘शहनाई’ नाम दिया गया (क्योंकि इसे ‘शाह’ के कक्ष में एक ‘नाई’ द्वारा बजाया गया था)। बिस्मिल्लाह खान का जन्म बिहार के डुमरांव में एक संगीतकारों के परिवार में हुआ था। उन्होंने अपने मामा अली बख्श (Ali Bux) से शहनाई बजाना सीखा। बिस्मिल्लाह खान ने शहनाई को मंदिरों और शादियों से निकालकर शास्त्रीय मंच पर पहुंचाया। उन्होंने 1947 में भारत की स्वतंत्रता के दिन लाल किले पर शहनाई बजाई। उन्होंने दुनिया भर में प्रदर्शन किया लेकिन बनारस और डुमरांव से गहरा जुड़ाव (deep attachment) महसूस किया। उन्हें भारत रत्न (Bharat Ratna) सहित कई पुरस्कार मिले।
C. मुख्य विषय (Themes)
- कठिनाइयों पर विजय (Overcoming Adversity): इवलिन ग्लेनी की कहानी बहरेपन जैसी शारीरिक बाधाओं को दूर करने के लिए दृढ़ता और दृढ़ संकल्प को दर्शाती है। बिस्मिल्लाह खान की कहानी एक वाद्य यंत्र को उसकी विनम्र शुरुआत से शास्त्रीय ऊंचाइयों तक ले जाने के संघर्ष को दर्शाती है।
- समर्पण और कड़ी मेहनत (Dedication and Hard Work): दोनों संगीतकारों की सफलता उनके संगीत के प्रति उनके अथक समर्पण और कड़ी मेहनत का परिणाम है।
- संगीत की सार्वभौमिकता (Universality of Music): पाठ दर्शाता है कि संगीत भाषा या शारीरिक सीमाओं से परे है; यह एक ऐसी शक्ति है जो सभी को जोड़ सकती है। इवलिन की कहानी विशेष रूप से इस बात पर जोर देती है कि संगीत को कानों से परे महसूस किया जा सकता है।
- सांस्कृतिक विरासत का संरक्षण (Preservation of Cultural Heritage): बिस्मिल्लाह खान की कहानी शहनाई जैसे पारंपरिक भारतीय वाद्य यंत्र को पुनर्जीवित करने और लोकप्रिय बनाने के महत्व पर प्रकाश डालती है।
- प्रेरणा (Inspiration): दोनों जीवनियाँ दूसरों के लिए प्रेरणा के स्रोत के रूप में कार्य करती हैं, यह दिखाती हैं कि जुनून और दृढ़ता के साथ कुछ भी संभव है।
D. साहित्यिक उपकरण (Literary Devices)
यह एक गद्य पाठ है, इसलिए इसमें कविता की तरह विशिष्ट काव्यगत उपकरण नहीं होते हैं। हालांकि, इसमें निम्नलिखित विशेषताएं हैं:
- वर्णनात्मक भाषा (Descriptive Language): लेखक इवलिन के संगीत को महसूस करने के तरीके और शहनाई की ध्वनि का वर्णन करने के लिए ज्वलंत भाषा का उपयोग करता है।
- चरित्र-चित्रण (Characterization): दोनों संगीतकारों के व्यक्तित्व, जुनून और दृढ़ संकल्प को उनके कार्यों, विचारों और दूसरों के साथ बातचीत के माध्यम से प्रभावी ढंग से चित्रित किया गया है।
- प्रेरणादायक स्वर (Inspirational Tone): पूरे पाठ में एक सकारात्मक और उत्थानकारी स्वर है, जो पाठकों को दृढ़ता और उत्कृष्टता के लिए प्रेरित करता है।
- तथ्यात्मक विवरण (Factual Details): पाठ में दोनों संगीतकारों के जीवन के बारे में वास्तविक जानकारी और ऐतिहासिक संदर्भ शामिल हैं।
II. पाठ की मूल अवधारणा (Basic Contents of the Text / Key Ideas)
“द साउंड ऑफ म्यूजिक” हमें सिखाता है कि जुनून (passion), दृढ़ संकल्प (determination) और कड़ी मेहनत (hard work) किसी भी बाधा को दूर कर सकती है। इवलिन ग्लेनी की कहानी इस बात का एक शक्तिशाली उदाहरण है कि कैसे शारीरिक अक्षमता (physical disability) किसी को अपने सपनों को पूरा करने से नहीं रोक सकती यदि वे ध्वनि को सुनने के बजाय महसूस करने का एक नया तरीका खोज सकें। यह हमें सिखाती है कि संगीत केवल सुनने के लिए नहीं है, बल्कि यह एक ऐसी भावना है जिसे पूरे शरीर से अनुभव किया जा सकता है। बिस्मिल्लाह खान की कहानी एक पारंपरिक वाद्य यंत्र, शहनाई को पुनर्जीवित करने और उसे दुनिया भर में पहचान दिलाने के महत्व को दर्शाती है। यह हमें अपनी जड़ों से जुड़े रहने और अपनी सांस्कृतिक विरासत (cultural heritage) को संजोने के बारे में भी सिखाती है। दोनों कहानियाँ हमें बताती हैं कि सच्ची सफलता कड़ी मेहनत, समर्पण और अपनी कला के प्रति गहरे प्रेम से आती है।
III. Short Answer Type Questions
Qn. 1
Who was Evelyn Glennie? What was her major disability?
Answer: Evelyn Glennie was a famous multi-percussionist. Her major disability was that she was profoundly deaf, meaning she could not hear sounds.
Qn. 2
How did Evelyn Glennie learn to hear music despite her deafness?
Answer: Evelyn learned to hear music by feeling its vibrations through different parts of her body, such as her skin, fingertips, and even her feet on the wooden platform. Her teacher, Ron Forbes, helped her with this.
Qn. 3
Who was Ron Forbes and what was his role in Evelyn’s life?
Answer: Ron Forbes was Evelyn Glennie’s percussion teacher. He played a crucial role in her life by recognizing her potential and teaching her to feel music through her body rather than her ears, which helped her pursue her musical career.
Qn. 4
What did Evelyn Glennie achieve by the time she was 17?
Answer: By the time she was 17, Evelyn Glennie had gained admission to the prestigious Royal Academy of Music in London, where she scored one of the highest marks in the history of the academy.
Qn. 5
What is the Pungi? Why was it banned by Emperor Aurangzeb?
Answer: The Pungi was a musical instrument with a harsh and unpleasant sound. Emperor Aurangzeb banned its playing in the royal residences because of its shrill and irritating sound.
Qn. 6
How did the Shehnai get its name?
Answer: The Shehnai got its name because it was first played in the Shah’s (Emperor’s) chambers by a ‘nai’ (barber). So, the instrument was named ‘shehnai’ by combining ‘Shah’ and ‘nai’.
Qn. 7
Who was Ustad Bismillah Khan? What instrument did he play?
Answer: Ustad Bismillah Khan was a legendary Indian musician. He was a master of the Shehnai and played a significant role in bringing this instrument to the classical stage.
Qn. 8
Where did Bismillah Khan learn to play the Shehnai?
Answer: Bismillah Khan learned to play the Shehnai from his maternal uncle, Ali Bux, who was the Shehnai player at the Vishnu temple of Benaras.
Qn. 9
What was a significant event in Bismillah Khan’s life related to India’s independence?
Answer: A significant event was when Bismillah Khan played the Shehnai from the Red Fort on August 15, 1947, the day India gained independence. He was the first Indian to greet the nation with his musical instrument.
Qn. 10
Why did Bismillah Khan refuse to start a Shehnai school in the USA?
Answer: Bismillah Khan refused to start a Shehnai school in the USA because he felt a deep attachment to Benaras and the River Ganga. He believed that the unique atmosphere of Benaras was essential for learning and appreciating the Shehnai.
IV. Questions on Character Sketch / Important Details
Qn. 1: Describe Evelyn Glennie’s determination to pursue music despite her deafness.
Answer: Evelyn Glennie showed immense determination. When advised to go to a school for the deaf, she refused. Instead, she found a way to “hear” music through vibrations, practicing tirelessly and eventually gaining admission to a prestigious music academy. Her strong will allowed her to overcome her disability and become a world-renowned musician.
Qn. 2 : How did Ron Forbes help Evelyn Glennie overcome her disability and become a successful musician?
Answer: Ron Forbes was Evelyn’s turning point. He didn’t tell her to listen with her ears but encouraged her to feel the music in other ways. He tuned two drums to different notes and asked her to feel the higher note through the upper part of her body and the lower note through the lower part. This method helped Evelyn discover her unique way of perceiving sound, which was key to her success.
Qn. 3: Write a short note on Ustad Bismillah Khan’s contribution to the Shehnai.
Answer: Ustad Bismillah Khan played a crucial role in elevating the Shehnai from a traditional folk instrument played at weddings and temples to a respected classical instrument on the global stage. He brought its rich sound to a wider audience, performed at national and international events, and is credited with popularizing it worldwide.
Qn. 4: What does Bismillah Khan’s attachment to Benaras and the River Ganga tell us about him?
Answer: Bismillah Khan’s deep attachment to Benaras and the River Ganga shows his strong connection to his cultural and spiritual roots. He believed that the unique environment and traditions of Benaras were essential for the Shehnai’s music. This highlights his patriotism and his respect for his heritage, valuing it above international fame or opportunities.
Qn. 5: How does the text inspire us through the lives of Evelyn Glennie and Bismillah Khan?
Answer: The text inspires us by showing that with passion, dedication, and hard work, one can overcome any obstacle. Evelyn Glennie teaches us that physical limitations do not define one’s potential. Bismillah Khan teaches us the importance of preserving cultural heritage and achieving excellence through devotion to one’s craft. Both stories are powerful examples of human spirit and perseverance.
V. Multiple Choice Questions (MCQs)
Qn No. 1 At what age was Evelyn Glennie’s deafness confirmed? a) Eight years old b) Ten years old c) Eleven years old d) Fifteen years old Answer: c) Eleven years old
Qn No. 2 Who helped Evelyn Glennie discover her ability to feel music? a) Her parents b) Her school principal c) Ron Forbes d) A doctor Answer: c) Ron Forbes
Qn No. 3 What did Evelyn learn to feel through her bare feet on a wooden platform? a) The rhythm of the music b) The vibrations of the music c) The temperature of the stage d) The movement of the audience Answer: b) The vibrations of the music
Qn No. 4 What prestigious academy did Evelyn Glennie get admission to? a) London School of Music b) Royal Academy of Music c) New York Conservatory d) Paris School of Arts Answer: b) Royal Academy of Music
Qn No. 5 What was the Pungi renamed to after it was improved? a) Sitar b) Veena c) Shehnai d) Flute Answer: c) Shehnai
Qn No. 6 Who banned the playing of Pungi in the royal residence? a) Emperor Akbar b) Emperor Shah Jahan c) Emperor Aurangzeb d) Emperor Humayun Answer: c) Emperor Aurangzeb
Qn No. 7 Ustad Bismillah Khan was born in which state of India? a) Uttar Pradesh b) Bihar c) Madhya Pradesh d) Rajasthan Answer: b) Bihar
Qn No. 8 Who was Bismillah Khan’s maternal uncle and mentor? a) Ali Bux b) Paigambar Bux c) Rasool Bux d) Ghulam Ali Khan Answer: a) Ali Bux
Qn No. 9 On which historic occasion did Bismillah Khan play the Shehnai at the Red Fort? a) Republic Day b) Gandhi Jayanti c) Independence Day d) Diwali Answer: c) Independence Day
Qn No. 10 Which Indian civilian award was conferred upon Ustad Bismillah Khan? a) Padma Shri b) Padma Bhushan c) Padma Vibhushan d) Bharat Ratna Answer: d) Bharat Ratna
Qn No. 11 Evelyn Glennie’s story primarily highlights the theme of: a) The importance of formal education b) Overcoming physical disability through determination c) The challenges of modern music d) The role of family in success Answer: b) Overcoming physical disability through determination
Qn No. 12 The Shehnai was traditionally played in: a) Concert halls b) Temples and weddings c) Modern schools d) Rock concerts Answer: b) Temples and weddings
Qn No. 13 What does Bismillah Khan’s refusal to settle in the USA show about him? a) He disliked foreign countries. b) He was afraid of new challenges. c) He had a deep love for his homeland and its culture. d) He preferred a simple life. Answer: c) He had a deep love for his homeland and its culture.
Qn No. 14 Both Evelyn Glennie and Bismillah Khan demonstrated the importance of: a) Natural talent only b) Luck and chance c) Dedication, hard work, and passion for music d) Financial support Answer: c) Dedication, hard work, and passion for music
Qn No. 15 The text emphasizes that music is: a) Only for those with perfect hearing b) A universal language that can be felt in many ways c) Best learned through traditional methods d) Losing its importance in modern times Answer: b) A universal language that can be felt in many ways