MP Board Class 9 English Beehive Poetry Wind by Subramania Bharati

MP Board Class 9 English Beehive Poetry Wind by Subramania Bharati

Wind – Subramania Bharati (Poetry)

English Word/PhraseHindi Meaning
shuttersखिड़की के पट
scatterबिखेरना
toreफाड़ दिया
poking funमज़ाक उड़ाना
weaklingsकमजोर लोग
crumblingटूटता हुआ / बिखरता हुआ
raftersछत की बीम
winnowsछानना / अलग करना
steadfastअडिग / दृढ़
flourishफलना-फूलना
extinguishबुझाना
frailदुर्बल / कमजोर
adversityविपत्ति / कठिनाई
firm the bodyशरीर को मजबूत बनाना
strong firesप्रबल अग्नि
friendshipमित्रता

I. कविता का अवलोकन और नोट्स (Poem Overview and Notes)

A. कवि के बारे में: सुब्रह्मण्य भारती (About the Poet: Subramania Bharati)

सुब्रह्मण्य भारती (1882-1921) एक विपुल तमिल लेखक, कवि, पत्रकार, भारतीय स्वतंत्रता सेनानी, समाज सुधारक और बहुभाषी (polyglot) थे। उन्हें अब तक के सबसे महान तमिल साहित्यिक हस्तियों (literary figures) में से एक माना जाता है। उनकी कविताओं में अक्सर मजबूत राष्ट्रवादी और दार्शनिक संदेश (philosophical messages) होते थे। “Wind” मूल रूप से तमिल में लिखी गई है और इसका अंग्रेजी में अनुवाद ए.के. रामानुजन (A.K. Ramanujan) ने किया है।

B. कविता का सारांश (Summary of the Poem)

कविता “Wind” सीधे हवा को संबोधित करती है, शुरुआत में उसकी विनाशकारी शक्ति (destructive power) का वर्णन करती है। कवि हवा से धीरे आने का अनुरोध करता है, लेकिन हवा इस विनती को अनदेखा कर देती है, कागज़ों को बिखेर देती है, किताबें गिरा देती है, पन्ने फाड़ देती है और बारिश लाती है। हवा को एक शक्तिशाली, विनाशकारी शक्ति के रूप में दर्शाया गया है जो कमजोरों का मज़ाक उड़ाती है। कविता का दूसरा भाग अधिक दार्शनिक स्वर (philosophical tone) में बदल जाता है, मनुष्यों को सलाह देता है कि वे हवा के प्रकोप (fury) का सामना करने के लिए मजबूत घर, दृढ़ दरवाजे और मजबूत शरीर और दिल बनाएं। कवि निष्कर्ष निकालता है कि यदि हम मजबूत हैं, तो हवा, जो कमजोर चीजों को नष्ट करती है, हमारी दोस्त बन जाएगी और हमें फलने-फूलने (flourish) में मदद करेगी, ठीक वैसे ही जैसे आग हवा से मजबूत होती है।

WhatsApp Channel Join Now
Telegram Channel Join Now

C. मुख्य विषय (Themes)

  1. प्रकृति की शक्ति (Power of Nature): कविता हवा जैसी प्राकृतिक शक्तियों की विशाल और अक्सर विनाशकारी शक्ति को स्पष्ट रूप से दर्शाती है।
  2. लचीलापन और शक्ति (Resilience and Strength): एक केंद्रीय विषय जीवन की कठिनाइयों (adversities) का सामना करने के लिए शारीरिक और मानसिक शक्ति बनाने का महत्व है।
  3. कठिनाई का सामना करना (Facing Adversity): हवा उन चुनौतियों, कठिनाइयों और बाधाओं (obstacles) का प्रतीक है जिनका लोग अपने जीवन में सामना करते हैं।
  4. योग्यतम की उत्तरजीविता (Survival of the Fittest): हवा का “ओसाना” (winnowing) (अनाज को भूसे से अलग करना) का कार्य बताता है कि केवल मजबूत ही कठिनाइयों के बीच टिक सकते हैं और पनप सकते हैं।
  5. परिवर्तन (Transformation): कविता दिखाती है कि एक विनाशकारी शक्ति (हवा) कैसे एक सहयोगी (ally) बन सकती है यदि कोई उसकी शक्ति का उपयोग करने के लिए पर्याप्त मजबूत हो।

D. काव्यगत उपकरण (Literary Devices)

  1. मानवीकरण (Personification): हवा को मानवीय गुणों वाले एक जीवित प्राणी के रूप में माना जाता है। उससे “धीरे आने” के लिए कहा जाता है, वह “कमजोरों का मज़ाक उड़ाती है,” और उसे “चतुर” बताया गया है।
    • उदाहरण: “Wind, come softly. Don’t break the shutters of the windows. Don’t scatter the papers.” (हवा, धीरे आओ। खिड़कियों के शटर मत तोड़ो। कागज़ों को मत बिखेरो।)
    • उदाहरण: “You are very clever at poking fun at weaklings.” (तुम कमजोरों का मज़ाक उड़ाने में बहुत चतुर हो।)
  2. अनाफोरा (Anaphora): लगातार वाक्यांशों की शुरुआत में किसी शब्द या वाक्यांश की पुनरावृत्ति (repetition)।
    • उदाहरण: “Don’t break… Don’t scatter… Don’t throw down…” (मत तोड़ो… मत बिखेरो… मत गिराओ…)
    • उदाहरण: “You tore… You brought…” (तुमने फाड़ा… तुम लाए…)
  3. प्रतीकवाद (Symbolism):
    • हवा (Wind): जीवन की चुनौतियों, कठिनाइयों और प्रतिकूलताओं (adversities) का प्रतीक।
    • टूटते घर, दरवाजे, राफ्टर, लकड़ी, शरीर, जीवन, दिल (Crumbling houses, doors, rafters, wood, bodies, lives, hearts): जीवन के कमजोर और नाजुक पहलुओं का प्रतीक जो कठिनाई के आगे झुक जाते हैं।
    • आग (Fire): शक्ति का प्रतीक; एक छोटी आग हवा से बुझ जाती है, लेकिन एक मजबूत आग हवा से बढ़ती है।
  4. अनुप्रास (Alliteration): निकटता में व्यंजन ध्वनियों (consonant sounds) की पुनरावृत्ति।
    • उदाहरण: “wind god winnows”
    • उदाहरण: “crumbling houses, crumbling doors, crumbling rafters, crumbling wood, crumbling bodies, crumbling lives, crumbling hearts.”
  5. रूपक (Metaphor):
    • “The wind god winnows and crushes them all.” (पवन देव सभी को ओसते और कुचलते हैं।) यहाँ, हवा की तुलना एक ऐसे देवता से की गई है जो मजबूत को कमजोर से अलग करता है, जैसे अनाज को भूसे से अलग करना।
    • “Make the heart steadfast.” (दिल को दृढ़ बनाओ।) दृढ़ दिल मानसिक और भावनात्मक शक्ति के लिए एक रूपक है।
  6. पुनरावृत्ति (Repetition): “crumbling” शब्द को कमजोर चीजों पर हवा की विनाशकारी शक्ति पर जोर देने के लिए कई बार दोहराया गया है।

II. कविता की मूल अवधारणा (Basic Contents of the Poetry / Key Ideas)

कविता “Wind” लचीलेपन (resilience) और आंतरिक शक्ति (inner strength) के महत्व के बारे में एक शक्तिशाली संदेश देती है। यह हवा को एक विनाशकारी शक्ति के रूप में चित्रित करके शुरू होती है जो कमजोर चीजों पर कहर बरपाती है, जो जीवन की उन कठिनाइयों का प्रतीक है जो उन लोगों को तोड़ सकती हैं जो तैयार नहीं हैं। हालांकि, कविता फिर एक समाधान पेश करती है: हवा (चुनौतियों) के बारे में शिकायत करने के बजाय, व्यक्ति को खुद को शारीरिक और मानसिक रूप से मजबूत बनाना चाहिए। अपने घरों को मजबूत बनाकर, अपने दरवाजों को दृढ़ बनाकर, और अपने शरीर और दिलों को स्थिर बनाकर, हम न केवल “हवा” (चुनौतियों) का सामना कर सकते हैं बल्कि इसे एक सहयोगी में भी बदल सकते हैं। आग का सादृश्य (analogy) महत्वपूर्ण है: एक कमजोर आग हवा से बुझ जाती है, लेकिन एक मजबूत आग इससे और अधिक शक्तिशाली हो जाती है। इस प्रकार, मूल विचार यह है कि चुनौतियाँ अनिवार्य हैं, लेकिन उन पर हमारी प्रतिक्रिया यह निर्धारित करती है कि वे हमें नष्ट करती हैं या हमें मजबूत बनाती हैं।

III. Short Answer Type Questions

Qn. 1

What does the poet ask the wind to do in the first stanza?

Answer: In the first stanza, the poet asks the wind to come softly, not to break the window shutters, not to scatter papers, and not to throw down books from the shelf.

Qn. 2

How does the wind respond to the poet’s requests?

Answer: The wind does not listen to the poet’s requests. Instead, it breaks the window shutters, scatters papers, throws down books, tears their pages, and brings rain. It acts like a destructive force.

Qn. 3

What does the wind do to weak things?

Answer: The wind destroys weak things. It breaks crumbling houses, doors, and wooden structures. It also affects “crumbling bodies, crumbling lives, and crumbling hearts,” showing it crushes anything that is not strong.

Qn. 4

What advice does the poet give to people to become friends with the wind?

Answer: The poet advises people to build strong homes, make their doors firm, practice to make their bodies strong, and make their hearts steady. He says that if they are strong, the wind will become their friend.

Qn. 5

Explain the phrase “The wind god winnows.”

Answer: “The wind god winnows” is a metaphor. Winnowing is a process where wind separates good grain from light, unwanted chaff. Here, the wind is compared to a god who separates the strong people (like good grain) from the weak people (like chaff) in life, meaning only the strong can survive and grow through challenges.

Qn. 6

How does the wind behave with weak fires and strong fires?

Answer: The wind blows out weak fires, putting them off completely. But it makes strong fires burn bigger and brighter. This shows how challenges destroy the weak but make the strong even more powerful.

Qn. 7

What is the central message of the poem?

Answer: The main message of the poem is that we should build inner and outer strength to face life’s difficulties. Challenges will always come, but by being strong and resilient, we can overcome them and even use them to grow, making the “wind” (adversity) our friend instead of an enemy.

Qn. 8

What does the “wind” symbolize in the poem?

Answer: In the poem, the “wind” symbolizes the different challenges, difficulties, and problems that people face in their lives. It represents the strong and often destructive forces that test how strong a person is.

IV. Questions on Figure of Speech

Qn. 1

Identify and explain the figure of speech in “Wind, come softly.”

Answer: The figure of speech is Personification. The poet talks to the wind as if it is a person who can hear and understand his request to “come softly.”

Qn. 2

What figure of speech is used in the line “You are very clever at poking fun at weaklings”?

Answer: The figure of speech is Personification. The wind is given human qualities like being “clever” and “poking fun,” which are actions that only people can do.

Qn. 3

Explain the metaphor in “The wind god winnows and crushes them all.”

Answer: The metaphor is “wind god winnows.” Here, the wind is compared to a “god” who “winnows.” Winnowing is like separating good parts from bad parts. This metaphor means that the wind (representing life’s challenges) acts like a powerful force that separates strong people from weak people, crushing the weak ones.

Qn. 4

Identify the figure of speech in the repeated use of “crumbling” (e.g., “crumbling houses, crumbling doors”). What is its effect?

Answer: The figure of speech is Alliteration (repetition of the ‘c’ sound) and also Repetition of the word “crumbling.” The effect is to show how much destruction the wind causes and how easily weak things break.

Qn. 5

What does “fire” symbolize in the poem, and how does it contribute to the poem’s message?

Answer: “Fire” symbolizes strength and resilience. A small fire goes out in the wind, but a strong fire becomes bigger. This symbolism helps the poem’s message by showing that just as wind helps strong fires grow, life’s challenges can make strong people even more powerful and successful.

V. Multiple Choice Questions (MCQs)

Qn No. 1 Who is the translator of the poem “Wind” into English?

a) Robert Frost b) A.K. Ramanujan c) Subramania Bharati d) William Wordsworth

Answer: b) A.K. Ramanujan

Qn No. 2 What does the poet ask the wind NOT to do in the beginning?

a) Blow away the dust b) Bring rain c) Break the shutters of the windows d) Make noise

Answer: c) Break the shutters of the windows

Qn No. 3 The wind is described as being “clever at poking fun at…” a) Strong people b) Weaklings c) Animals d) Children Answer: b) Weaklings

Qn No. 4 What does the poet advise us to do to make friends with the wind?

a) Build weak houses b) Sing songs to it c) Build strong homes and firm bodies and hearts d) Hide from it

Answer: c) Build strong homes and firm bodies and hearts

Qn No. 5 The phrase “wind god winnows” is an example of which figure of speech?

a) Simile b) Metaphor c) Hyperbole d) Onomatopoeia

Answer: b) Metaphor

Qn No. 6 What happens to weak fires when the wind blows?

a) They become stronger b) They roar louder c) They are put out d) They change direction

Answer: c) They are put out

Qn No. 7 What is the central message conveyed by the poem?

a) Nature is always destructive. b) We should avoid facing challenges. c) Strength and resilience help us overcome adversity. d) The wind is a friendly force.

Answer: c) Strength and resilience help us overcome adversity.

Qn No. 8 Which of the following is NOT an action of the wind mentioned in the poem?

a) Scattering papers b) Throwing down books c) Making trees grow taller d) Tearing pages of books

Answer: c) Making trees grow taller

Qn No. 9 The repeated use of the word “crumbling” highlights the wind’s:

a) Musicality b) Destructive power c) Gentle nature d) Speed

Answer: b) Destructive power

Qn No. 10 What does the wind do to strong fires?

a) Makes them weaker b) Puts them out c) Makes them roar and flourish d) Changes their color

Answer: c) Makes them roar and flourish

Qn No. 11 Which figure of speech is used when the poet says, “You tore the pages of the books”? a) Simile b) Alliteration c) Personification d) Metaphor

Answer: c) Personification

Qn No. 12 The “wind” in the poem is a symbol for:

a) Pleasant breezes b) Life’s challenges and difficulties c) Good fortune d) Weather changes

Answer: b) Life’s challenges and difficulties

Qn No. 13 What does the poet mean by “Make the heart steadfast”?

a) Make your heart beat faster. b) Make your heart physically strong. c) Develop mental and emotional strength. d) Keep your heart still.

Answer: c) Develop mental and emotional strength.

Qn No. 14 The poem encourages us to:

a) Complain about problems b) Be weak and fragile c) Build strong foundations in life d) Run away from difficulties

Answer: c) Build strong foundations in life

Qn No. 15 The poem’s tone shifts from descriptive to:

a) Humorous b) Instructive/Philosophical c) Sad d) Angry

Answer: b) Instructive/Philosophical

Leave a Comment