MP Board Class 11 English We’re Not Afraid to Die By Gordon Cook And Alan East
We’re Not Afraid to Die… If We Can All Be Together
(Gordon Cook and Alan East द्वारा लिखित गद्य – छात्रों के लिए नोट्स)
1. परिचय (Introduction)
‘We’re Not Afraid to Die… If We Can All Be Together’ गॉर्डन कुक और एलन ईस्ट द्वारा लिखित एक रोमांचक और प्रेरणादायक कहानी है। यह एक वास्तविक घटना पर आधारित है जिसमें एक परिवार ने अपनी समुद्री यात्रा के दौरान भयंकर तूफान का सामना किया और किस प्रकार एकजुटता, साहस और दृढ़ संकल्प के साथ उन्होंने इस चुनौती का सामना किया। यह कहानी मानव भावना की अदम्य शक्ति और विपरीत परिस्थितियों में परिवार के महत्व पर प्रकाश डालती है।
2. लेखक और कहानी का संदर्भ (Authors and Context of the Story)
- लेखक: गॉर्डन कुक (Gordon Cook) और एलन ईस्ट (Alan East)।
- कहानी का प्रकार: साहसिक यात्रा वृत्तांत (Adventure Travelogue) / वास्तविक घटना पर आधारित (Based on a true incident)।
- मुख्य विषय: साहस, दृढ़ संकल्प, परिवार का महत्व, आशा, नेतृत्व, और विपरीत परिस्थितियों में जीवित रहने की मानवीय इच्छा।
3. प्रमुख पात्र (Main Characters)
- गॉर्डन कुक (Gordon Cook) – कथावाचक और कप्तान:
- 37 वर्षीय व्यवसायी।
- कहानी का नायक और ‘वेववॉकर’ जहाज का कप्तान।
- जेम्स कुक की समुद्री यात्राओं से प्रेरित होकर विश्व भ्रमण का सपना देखता है।
- अत्यंत साहसी, दृढ़ निश्चयी और कुशल नाविक।
- संकट के समय शांत रहकर सही निर्णय लेता है और अपने परिवार व दल को प्रेरित करता है।
- मैरी कुक (Mary Cook) – गॉर्डन की पत्नी:
- पति के साथ समुद्री यात्रा के सपने में पूरी तरह भागीदार।
- कठिन परिस्थितियों में धैर्यवान और सहायक।
- बच्चों की देखभाल करती है और पति का मनोबल बनाए रखती है।
- जोनाथन (जोनाथन कुक) – बेटा:
- 6 वर्षीय बेटा।
- अत्यंत साहसी और परिपक्व।
- चोट लगने के बावजूद शिकायत नहीं करता और कहता है, “We’re not afraid to die if we can all be together.” (हमें मरने से डर नहीं लगता, अगर हम सब एक साथ हों)। यह वाक्य कहानी का शीर्षक भी है और केंद्रीय संदेश भी।
- सुजैन (सू) – बेटी:
- 7 वर्षीय बेटी।
- तूफान के दौरान गंभीर रूप से घायल हो जाती है (आँख के ऊपर सूजन, सिर में चोट)।
- अत्यधिक दर्द में होने के बावजूद हिम्मत नहीं हारती और अपने पिता को दिलासा देती है कि वह ठीक हो जाएगी। उसकी चोटें कहानी में तनाव और भावनात्मक गहराई बढ़ाती हैं।
- लैरी विगिल (Larry Vigil) – अमेरिकी नाविक:
- परिवार द्वारा यात्रा में सहायता के लिए लिया गया अमेरिकी नाविक।
- संकट के समय गॉर्डन का विश्वसनीय सहायक।
- जहाज को हुए नुकसान की मरम्मत में महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है।
- हर्ब सीगलर (Herb Seigler) – स्विस नाविक:
- परिवार द्वारा यात्रा में सहायता के लिए लिया गया स्विस नाविक।
- लैरी के साथ मिलकर जहाज को बचाने में अथक परिश्रम करता है।
4. कहानी का सारांश (Summary of the Story)
कहानी गॉर्डन कुक के विश्व भ्रमण के सपने से शुरू होती है, जो उन्होंने अपनी पत्नी मैरी के साथ देखा था। वे 200 साल पहले कैप्टन जेम्स कुक द्वारा की गई समुद्री यात्रा को दोहराना चाहते थे।
- यात्रा की तैयारी: उन्होंने ‘वेववॉकर’ नामक एक विशेष रूप से निर्मित 23 मीटर, 30 टन वजनी लकड़ी की नाव बनाई, जिसे सबसे खराब मौसम का सामना करने के लिए डिज़ाइन किया गया था। उन्होंने महीनों तक समुद्री कौशल का अभ्यास किया।
- यात्रा का आरंभ: जुलाई 1976 में, वे प्लाइमाउथ, इंग्लैंड से अपनी यात्रा पर निकले। पहले कुछ सप्ताह शांतिपूर्ण रहे और उन्होंने केप टाउन, अफ्रीका तक की यात्रा सफलतापूर्वक पूरी की।
- तूफान का सामना: केप टाउन के बाद, वे हिंद महासागर में प्रवेश करते हैं, जहाँ उन्हें भयंकर तूफानों का सामना करना पड़ता है। 25 दिसंबर को, वे केप टाउन से 3500 किलोमीटर पूर्व में थे, और मौसम खराब होने लगा। 2 जनवरी को, एक विशाल लहर ‘वेववॉकर’ से टकराती है, जिससे जहाज को भारी नुकसान होता है।
- संकट और संघर्ष:
- जहाज का मस्तूल टूट जाता है, और पानी जहाज में तेजी से भरने लगता है।
- गॉर्डन घायल हो जाता है, और सू (बेटी) के सिर में गंभीर चोट लगती है, जिससे उसकी आँखें सूज जाती हैं।
- लैरी और हर्ब पानी को बाहर निकालने में मदद करते हैं, जबकि गॉर्डन जहाज की मरम्मत करने और दिशा बनाए रखने की कोशिश करता है।
- मैरी हाथ से पंप चलाती है और भोजन तैयार करती है।
- जोनाथन और सू, अपनी चोटों और डर के बावजूद, अपने माता-पिता का मनोबल बढ़ाते हैं। जोनाथन का प्रसिद्ध कथन “We’re not afraid to die if we can all be together” इस समय आता है।
- आशा की किरण: कई दिनों के संघर्ष के बाद, गॉर्डन को एक छोटे से द्वीप, इले एम्स्टर्डम (Ile Amsterdam) की आशा होती है, जो हिंद महासागर में एक छोटा सा फ्रांसीसी वैज्ञानिक आधार था। वे अपनी स्थिति का अनुमान लगाते हैं और द्वीप की ओर बढ़ने की कोशिश करते हैं।
- बचाव: अथक प्रयासों और दृढ़ संकल्प के बाद, 6 जनवरी की शाम को, वे अंततः इले एम्स्टर्डम द्वीप तक पहुँचने में सफल होते हैं। द्वीप पर 28 लोग उनका स्वागत करते हैं।
- निष्कर्ष: परिवार बच जाता है, और उनकी यात्रा साहस, दृढ़ता और एक-दूसरे के प्रति प्रेम और विश्वास का एक अविस्मरणीय उदाहरण बन जाती है।
5. मुख्य विषय-वस्तु (Key Themes)
- साहस और दृढ़ संकल्प (Courage and Determination): गॉर्डन और उसके परिवार का तूफान के सामने हार न मानना और जीवित रहने के लिए हर संभव प्रयास करना।
- परिवार का महत्व और एकजुटता (Importance of Family and Unity): संकट के समय परिवार के सदस्यों का एक-दूसरे का समर्थन करना और एक साथ रहना। बच्चों का साहस विशेष रूप से प्रेरणादायक है।
- आशा और धैर्य (Hope and Patience): सबसे निराशाजनक परिस्थितियों में भी आशा बनाए रखना और सही समय का इंतजार करना।
- नेतृत्व (Leadership): गॉर्डन का शांत और प्रभावी नेतृत्व, जिससे वह अपने दल और परिवार को सुरक्षित रख पाता है।
- मानवीय लचीलापन (Human Resilience): मानव की विपरीत परिस्थितियों में भी अनुकूलन करने और जीवित रहने की अद्भुत क्षमता।
6. साहित्यिक विशेषताएँ (Literary Features)
- प्रथम-पुरुष कथावाचन (First-Person Narration): कहानी को गॉर्डन कुक स्वयं सुनाते हैं, जिससे पाठक को उनके अनुभवों और भावनाओं से सीधे जुड़ने का अवसर मिलता है।
- विस्तृत विवरण (Detailed Descriptions): जहाज, तूफान, और मरम्मत के प्रयासों का विस्तृत विवरण कहानी को यथार्थवादी और रोमांचक बनाता है।
- भावनात्मक अपील (Emotional Appeal): बच्चों के साहस और परिवार के संघर्ष का वर्णन कहानी को भावनात्मक रूप से मार्मिक बनाता है।
- सस्पेंस और रोमांच (Suspense and Adventure): कहानी में लगातार आने वाली चुनौतियाँ और अनिश्चितता पाठक को बांधे रखती हैं।
7. छात्रों के लिए मुख्य सीख (Key Takeaways for Students)
- जीवन में चुनौतियाँ आती हैं, लेकिन साहस और दृढ़ संकल्प से उनका सामना किया जा सकता है।
- एकजुटता और टीम वर्क किसी भी बड़ी समस्या का समाधान कर सकते हैं।
- आशा कभी नहीं छोड़नी चाहिए, चाहे परिस्थितियाँ कितनी भी विकट क्यों न हों।
- नेतृत्व कौशल संकट के समय महत्वपूर्ण होते हैं।
- यह कहानी हमें सिखाती है कि शारीरिक चोटों से ज्यादा महत्वपूर्ण मानसिक शक्ति और सकारात्मक दृष्टिकोण है।
📘 Vocabulary Table – Important Words & Hindi Meanings
English Word | हिन्दी अर्थ |
---|---|
Voyage | समुद्री यात्रा |
Seafaring | समुद्र में यात्रा करने का कौशल |
Hull | जहाज़ का निचला भाग |
Crewmen | नाविक / सहायक कर्मचारी |
Storm jib | तूफ़ान में प्रयोग होने वाला छोटा पाल |
Mooring rope | जहाज़ को बाँधने वाली रस्सी |
Life-raft drill | जीवन रक्षक नौका अभ्यास |
Oilskins | जलरोधी कपड़े |
Life jackets | जीवन रक्षक जैकेट |
Impending disaster | आसन्न आपदा / आने वाली तबाही |
Ominous silence | अशुभ / डरावनी चुप्पी |
Capsizing | पलटना / उलटना (जहाज़ का) |
Guardrails | सुरक्षा रेलिंग |
Main boom | पाल को पकड़ने वाला लंबा डंडा |
Starboard | जहाज़ का दाहिना भाग |
Hatch | जहाज़ का दरवाज़ा / खुलने वाला भाग |
Debris | मलबा / टूटे-फूटे टुकड़े |
Dinghies | छोटी नावें |
Anchor | लंगर / जहाज़ रोकने वाला भारी धातु |
Chartroom | नक्शा रखने का कमरा |
Mayday calls | आपातकालीन रेडियो संदेश |
Swollen | सूजा हुआ |
Leak | रिसाव / छेद |
Keel | जहाज़ का आधार / तली |
Hull frames | जहाज़ की ढाँचा संरचना |
Pinpricks | समुद्र में छोटे द्वीप / बिंदु |
Abated | कम हुआ / शांत हुआ |
Hoist | फहराना / ऊपर उठाना |
Rigging | पाल को बाँधने वाली रस्सियाँ |
Respite | विराम / थोड़ी राहत |
Heave-to | जहाज़ को रोकना / स्थिर करना |
Improvised | तात्कालिक / कामचलाऊ |
Sextant | कोण मापने का यंत्र (समुद्री नेविगेशन में) |
Drift | बहाव / दिशा से हटना |
Caricature | व्यंग्य चित्र / मज़ाकिया चित्रण |
Compass | दिशा सूचक यंत्र / कुतुबनुमा |
Conviction | दृढ़ विश्वास |
Dozed off | झपकी लेना |
Tousled | बिखरे हुए बाल / अस्त-व्यस्त |
Bleak | निराशाजनक / उजाड़ |
Anchored | लंगर डालना / स्थिर करना |
Inhabitants | निवासी / रहवासी |
Optimistic | आशावादी |
Direst stress | अत्यधिक तनाव |
Courage | साहस |
Determination | दृढ़ संकल्प |
Survival | जीवित रहना / बचाव |
Unity | एकता / साथ रहना |
Question Answer
Q1: Who are the authors of the story ‘We’re Not Afraid to Die… If We Can All Be Together’?
A1: The story is written by Gordon Cook and Alan East.
Q2: What type of story is ‘We’re Not Afraid to Die… If We Can All Be Together’?
A2: It is an adventure travelogue based on a true incident.
Q3: What is the main message or theme of the story?
A3: The main themes include courage, determination, the importance of family, hope, leadership, and the human will to survive in difficult situations.
Q4: Who is Gordon Cook in the story?
A4: Gordon Cook is the narrator and captain of the ‘Wavewalker’ ship. He is a 37-year-old businessman who dreams of a round-the-world voyage, inspired by James Cook. He is brave, determined, and a skilled sailor.
Q5: What did Gordon Cook and his wife Mary dream of doing?
A5: They dreamed of a round-the-world voyage, just like Captain James Cook did 200 years ago.
Q6: What was the name of their boat, and how was it special?
A6: The name of their boat was ‘Wavewalker’. It was a specially built 23-meter, 30-ton wooden boat, designed to face the worst weather.
Q7: When did their voyage begin and from where?
A7: Their voyage began in July 1976 from Plymouth, England.
Q8: What happened to the ‘Wavewalker’ on January 2nd?
A8: On January 2nd, a giant wave hit the ‘Wavewalker’, causing heavy damage to the ship.
Q9: What injury did Sue (Suzanne) sustain during the storm?
A9: Sue suffered serious injuries to her head, including swelling above her eye.
Q10: What famous line did Jonathan (the son) say during the crisis?
A10: Jonathan said, “We’re not afraid to die if we can all be together.”
Q11: Which small island did Gordon hope to reach for rescue?
A11: Gordon hoped to reach a small island called Ile Amsterdam, which was a French scientific base in the Indian Ocean.
Q12: What are some key takeaways or lessons students can learn from this story?
A12: Students can learn that challenges can be faced with courage and determination, unity and teamwork solve big problems, hope should never be lost, and leadership skills are important in a crisis. The story also teaches that mental strength and a positive attitude are more important than physical injuries.
Multiple Choice Questions (MCQs) with Answers
- Who is the narrator and captain of the ‘Wavewalker’ in the story?
a) Alan East
b) Larry Vigil
c) Gordon Cook
d) Herb Seigler
Answer: c) Gordon Cook - What was the main dream of Gordon Cook and his wife Mary?
a) To discover a new island
b) To sail around the world like Captain James Cook
c) To win a sailing race
d) To explore the Arctic region
Answer: b) To sail around the world like Captain James Cook - What was the name of the boat specially built for their voyage?
a) Sea Explorer
b) Ocean Conqueror
c) Wavewalker
d) Voyager
Answer: c) Wavewalker - From which place did Gordon Cook and his family begin their round-the-world voyage?
a) Cape Town, Africa
b) Sydney, Australia
c) Plymouth, England
d) Ile Amsterdam
Answer: c) Plymouth, England - What significant event happened to the ‘Wavewalker’ on January 2nd?
a) They reached a safe harbor
b) A giant wave struck the ship
c) They ran out of supplies
d) The engine failed completely
Answer: b) A giant wave struck the ship - Which character said the line, “We’re not afraid to die if we can all be together”?
a) Gordon Cook
b) Mary Cook
c) Jonathan
d) Sue
Answer: c) Jonathan - What serious injury did Sue (Suzanne) sustain during the storm?
a) A broken leg
b) A fractured arm
c) Severe head injury with swollen eyes
d) A deep cut on her hand
Answer: c) Severe head injury with swollen eyes - Who were the two crewmen hired to help with the voyage?
a) John and Paul
b) Larry Vigil and Herb Seigler
c) Mike and Dave
d) Tom and Jerry
Answer: b) Larry Vigil and Herb Seigler - Which small island did the family desperately hope to reach for safety?
a) Madagascar
b) Ile Amsterdam
c) Mauritius
d) Reunion Island
Answer: b) Ile Amsterdam - What is one of the key themes explored in the story?
a) The dangers of solo travel
b) The importance of wealth
c) Courage, unity, and human resilience
d) The thrill of competition
Answer: c) Courage, unity, and human resilience
Question Answer By the Prescribed Book
1. List the steps taken by the captain (i) to protect the ship when rough weather began. (ii) to check the flooding of the water in the ship.
Answer: (i) Steps taken to protect the ship when rough weather began:
- The captain made the boat go slower. He took down a small sail.
- He tied a strong rope at the back of the boat.
- They tied everything on the boat very tightly.
- They practiced how to use the life-raft (a small rescue boat).
- They put on special waterproof clothes and life jackets.
(ii) Steps taken to check the flooding of the water in the ship:
- The captain and his helpers (Larry and Herb) kept pumping water out of the ship.
- Gordon Cook used a strong cloth (canvas) to cover the big holes in the ship’s body to stop more water from coming in.
- When the electric pumps broke, they found and used other electric pumps.
- Mary also helped by using the hand pumps to remove water.
2. Describe the mental condition of the voyagers on 4 and 5 January.
Answer: On January 4 and 5, the people on the ship were very tired and scared, but they also showed great courage and stayed united.
- Fear and Sadness: They were fighting the storm and the broken ship all the time. They felt a lot of fear and were not sure if they would live.
- Pain: Many of them were hurt, like Sue, and the grown-ups were very tired.
- Hope and Strong Will: Even though they felt sad, they kept hope. They hoped to find a small island called Ile Amsterdam. The captain worked hard to find their exact place on the map.
- Children’s Bravery: The children, Jonathan and Sue, were very brave. Jonathan said, “We’re not afraid to die if we can all be together.” This gave everyone courage. Sue was in pain, but she tried not to make her parents worry.
- Teamwork: Everyone on the ship worked together very hard. This helped them stay strong.
3. Describe the shifts in the narration of the events as indicated in the three Sections of the text. Give a subtitle to each section.
Answer: The story changes its mood and focus in three main parts:
Section 1: The Big Dream
- This part tells about the captain’s big dream to sail around the world.
- It talks about how they planned everything carefully and built their special boat.
- The start of the journey was smooth and happy.
- The feeling in this part is full of hope and adventure.
Section 2: Fighting the Storm
- This part is about the very bad storm that hit the ship suddenly.
- It describes the ship getting badly broken and how everyone fought hard to save it.
- People got hurt, and they worked very hard to pump out water and fix the boat.
- The feeling here is scary, painful, and very determined. The children’s bravery also becomes very clear.
Section 3: Finding Safety
- This last part shows how they found hope again. The captain found their way to a small island.
- It tells about their last efforts and how happy they were when they saw the island and were saved.
- The feeling changes to being thankful, relieved, and thinking about how strong people can be when they work together as a family.
“Talking about the text” questions answers
1. What difference did you notice between the reaction of the adults and the children when faced with danger?
Answer: Adults focused on fixing the ship and solving problems. Children were brave, didn’t complain about pain, and tried to make their parents feel better.
2. How does the story suggest that optimism helps to endure “the direst stress”?
Answer: The children’s positive words and actions (like Jonathan saying “not afraid to die if we’re together” and Sue drawing a card) gave the adults hope and strength to keep fighting in the worst times.
3. What lessons do we learn from such hazardous experiences when we are face-to-face with death?
Answer: We learn to be brave, never give up, and that working together (unity) is very important. We also learn to value life and family more.
4. Why do you think people undertake such adventurous expeditions in spite of the risks involved?
Answer: People do it for the excitement and challenge. They want to achieve something great, explore, learn about themselves, and follow their passion for adventure.