MP Board 9th English My Childhood By Dr. A.P.J. Abdul Kalam : यह chapter (अध्याय) भारत के पूर्व President और महान scientist, डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम की autobiography (आत्मकथा) “Wings of Fire” का एक अंश है। इसमें वे अपने childhood (बचपन) के दिनों को याद करते हैं। यह कहानी बताती है कि कैसे रामेश्वरम के एक छोटे से कस्बे में एक simple family (साधारण परिवार) में जन्म लेने के बावजूद, strong family values (मजबूत पारिवारिक मूल्यों), true friendship (सच्ची दोस्ती) और inspiring teachers (प्रेरक शिक्षकों) ने उनके जीवन की foundation (नींव) रखी।

MP Board 9th English My Childhood By Dr. A.P.J. Abdul Kalam
लेखक के बारे में (About the Author)
डॉ. ए.पी.जे. अब्दुल कलाम (1931-2015) भारत के 11वें President (राष्ट्रपति) थे। वे एक महान scientist (वैज्ञानिक) और aerospace engineer (एयरोस्पेस इंजीनियर) थे, जिन्हें भारत के missile program का जनक माना जाता है। इसी कारण उन्हें “Missile Man of India” के नाम से भी जाना जाता है। उनका जीवन simplicity (सादगी), hard work (कड़ी मेहनत) और patriotism (देशभक्ति) का प्रतीक है, जो आज भी लाखों लोगों को inspire (प्रेरित) करता है।
कठिन शब्दों के अर्थ (Difficult Words Meaning)
- Erstwhile: भूतपूर्व, पहले का
- Innate wisdom: जन्मजात ज्ञान या बुद्धि
- Generosity: उदारता, दरियादिली
- Austere: सादा, संयमी
- Pucca house: ईंट और चूने से बना मजबूत घर
- Princely sum: बहुत बड़ी रक़म (यहाँ व्यंग्यात्मक रूप में)
- Orthodox: रूढ़िवादी, पुरानी परंपराओं को मानने वाला
- Segregation: अलगाव, पृथक्करण
- Perturbed: विचलित, परेशान
- Conviction: दृढ़ विश्वास
- Imminent: निकट, जो जल्द ही होने वाला हो
पाठ का सारांश (Summary of the Chapter)
यह पाठ डॉ. कलाम के बचपन की यादों का एक सुंदर description (वर्णन) है।
Family and Childhood (परिवार और बचपन): डॉ. कलाम का जन्म रामेश्वरम के एक Tamil Muslim family में हुआ था। उनके पिता, जैनुलाबदीन, के पास ज़्यादा formal education (औपचारिक शिक्षा) या धन नहीं था, लेकिन वे बहुत बुद्धिमान और उदार व्यक्ति थे। कलाम का बचपन materially and emotionally (भौतिक और भावनात्मक रूप से) बहुत secure (सुरक्षित) था। उनका परिवार एक पुराने पक्के घर में रहता था और उनके पिता सभी inessential comforts and luxuries (अनावश्यक सुख-सुविधाओं) से बचते थे, लेकिन सभी necessities (ज़रूरतें) पूरी की जाती थीं।
First Earnings (पहली कमाई): जब 1939 में Second World War (दूसरा विश्व युद्ध) शुरू हुआ, तब आठ साल के कलाम को कमाई का एक मौका मिला। इमली के बीजों (tamarind seeds) की अचानक demand (माँग) बढ़ गई, और कलाम उन्हें बेचकर रोज़ एक आना कमाते थे। बाद में, उन्होंने अपने cousin (चचेरे भाई) शमसुद्दीन के साथ newspapers (अखबार) बांटने का काम किया। अपनी मेहनत से पैसा कमाने की pride (गर्व) की भावना उन्हें हमेशा याद रही।
Friendship and Harmony (मित्रता और सद्भाव): कलाम के तीन सबसे अच्छे दोस्त orthodox Hindu Brahmin families से थे – रामानंद शास्त्री, अरविंदन और शिवप्रकाशन। बच्चों के रूप में, उन्होंने अपने religious differences (धार्मिक मतभेदों) के कारण कभी कोई भेदभाव महसूस नहीं किया। यह उनके समाज में गहरे communal harmony (सांप्रदायिक सद्भाव) को दर्शाता है।
Life Lessons (जीवन के सबक): दो घटनाओं ने कलाम को जीवन के महत्वपूर्ण सबक सिखाए:
- Classroom Incident: एक नए teacher ने कलाम को उनके हिंदू दोस्त के साथ बैठने से मना कर दिया और उन्हें back bench (पिछली बेंच) पर बैठने को कहा। रामानंद के पिता, लक्ष्मण शास्त्री, ने शिक्षक को बुलाया और बच्चों के मन में social inequality and communal intolerance (सामाजिक असमानता और सांप्रदायिक असहिष्णुता) का जहर न फैलाने की चेतावनी दी।
- Science Teacher’s Influence: उनके science teacher, शिवसुब्रमण्य अय्यर, social barriers (सामाजिक बाधाओं) को तोड़ना चाहते थे। उन्होंने कलाम को अपने घर भोजन पर बुलाया। जब उनकी conservative (रूढ़िवादी) पत्नी ने अपनी ritually pure kitchen (पवित्र रसोई) में एक मुस्लिम लड़के को खाना परोसने से मना कर दिया, तो अय्यर ने खुद कलाम को खाना परोसा और उनके साथ बैठकर खाया।
Departure from Rameswaram (रामेश्वरम से विदाई): जब कलाम ने further studies (आगे की पढ़ाई) के लिए रामनाथपुरम जाने की अनुमति माँगी, तो उनके पिता ने खुशी-खुशी उन्हें जाने दिया। उन्होंने कलाम की माँ को समझाया कि बच्चों को grow (आगे बढ़ने) के लिए अपना घर छोड़ना ही पड़ता है।
Important Short Answer Questions
- How was Dr. Kalam’s childhood secure?
Kalam’s childhood was secure because his parents provided for all his basic needs like food and clothes (materially) and gave him a lot of love and support (emotionally).
- How did Kalam earn his first wages?
He first earned money by collecting and selling tamarind seeds. Later, he helped his cousin catch newspaper bundles thrown from a moving train.
- Who were Kalam’s childhood friends? What does their friendship show?
His friends were Ramanadha Sastry, Aravindan, and Sivaprakasan, who were all from orthodox Hindu Brahmin families. Their friendship shows that there was religious harmony and unity in his town. 🤝
- What did the new teacher do that upset Kalam?
The new teacher made Kalam move to the back bench because he was a Muslim sitting next to a Hindu priest’s son. This discrimination upset both Kalam and his friend.
- How was Kalam’s science teacher, Sivasubramania Iyer, a “rebel”?
He was a rebel because he tried to break social barriers. He invited Kalam to his home for a meal and served him with his own hands when his wife refused to, challenging social norms.
- What qualities did Kalam inherit from his parents?
He inherited honesty and self-discipline from his father, and faith in goodness and deep kindness from his mother.
Text Book Exercise.
Part I
- Where was Abdul Kalam’s house?
Abdul Kalam’s house was on Mosque Street in the island town of Rameswaram. It was a large, old house made of limestone and brick. - What do you think Dinamani is the name of? Give a reason for your answer.
Dinamani is the name of a newspaper. This is because Kalam used to look for news about the war in its headlines. 📰 - Who were Abdul Kalam’s school friends? What did they later become?
His school friends were Ramanadha Sastry, Aravindan, and Sivaprakasan. Later, Ramanadha became a temple priest, Aravindan started a business arranging transport, and Sivaprakasan became a catering contractor for the railways. - How did Abdul Kalam earn his first wages?
He earned his first wages by helping his cousin catch bundles of newspapers that were thrown from a moving train. - Had he earned any money before that? In what way?
Yes, he had earned money before that. He used to collect and sell tamarind seeds to a local shop.
Part II
- How does the author describe: (i) his father, (ii) his mother, (iii) himself?
(i) His father: He describes his father as a wise and generous man who was simple and avoided luxuries, even though he didn’t have much wealth or formal education.
(ii) His mother: He describes his mother as a very kind and generous woman who fed many people every day. She was an ideal partner for his father.
(iii) Himself: He describes himself as a short boy with ordinary looks, which was different from his tall and handsome parents. - What characteristics does he say he inherited from his parents?
He says he inherited honesty and self-discipline from his father. From his mother, he inherited faith in goodness and deep kindness. ❤️