MP Board 10th English First Flight Prose The Sermon at Benares

MP Board 10th English First Flight Prose: The Sermon at Benares : “MP Board 10th English First Flight Prose The Sermon at Benares” चैप्टर गौतम बुद्ध (Gautama Buddha) के जीवन और उनकी शिक्षाओं (teachings) पर आधारित है।

यह कहानी बताती है कि कैसे एक राजकुमार, सिद्धार्थ गौतम, दुनिया के दुखों को देखकर ज्ञान (enlightenment) की तलाश में निकल पड़ते हैं और बुद्ध बन जाते हैं। इस चैप्टर में उनके पहले उपदेश (sermon) का वर्णन है, जो उन्होंने बनारस (Benares) में दिया था। इसमें कीसा गोतमी (Kisa Gotami) की कहानी भी शामिल है, जो अपने मृत पुत्र के शोक में डूबी हुई थी। बुद्ध उसे जीवन और मृत्यु की सच्चाई (reality of life and death) का एक गहरा पाठ पढ़ाते हैं।

MP Board 10th English First Flight Prose The Sermon at Benares

About the Author/Source (लेखक/स्रोत के बारे में)

यह चैप्टर गौतम बुद्ध (Gautama Buddha) (563 ई.पू. – 483 ई.पू.) के जीवन और उपदेशों पर आधारित है। उनका जन्म एक राजकुमार सिद्धार्थ गौतम के रूप में हुआ था। उन्होंने सांसारिक दुखों का समाधान खोजने के लिए अपना महल छोड़ दिया और ज्ञान प्राप्त करने के बाद बुद्ध कहलाए। यह पाठ बेटी रेनशॉ (Betty Renshaw) की पुस्तक “Values and Voices: A College Reader” (1975) से लिया गया है।

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MP Board 10th English First Flight Prose The Sermon at Benares

Difficult Words Meaning (कठिन शब्दों के अर्थ)

  • Sermon (सरमन): धार्मिक उपदेश
  • Scriptures (स्क्रिप्चर्स): धर्मग्रंथ
  • Shielded (शील्डेड): संरक्षित, दुखों से दूर रखा गया
  • Enlightenment (एनलाइटेनमेंट): आत्मज्ञान, बोध
  • Preached (प्रीच्ड): उपदेश दिया
  • Inscrutable (इनस्क्रूटेबल): रहस्यमयी, समझ से परे
  • Procure (प्रोक्योर): प्राप्त करना, हासिल करना
  • Weary (वियरी): थका हुआ, हारा हुआ
  • Desolation (डेसोलेशन): निराशा, ویرانی
  • Mortals (मॉर्टल्स): नश्वर प्राणी, जिनका मरना निश्चित है
  • Kinsmen (किंसमेन): रिश्तेदार, संबंधी
  • Lamenting (लमेंटिंग): विलाप करना, शोक मनाना
  • Afflicted (एफ्लिक्टेड): पीड़ित, ग्रस्त
  • Composed (कम्पोज्ड): शांत, संयमित

Summary of the Chapter (पाठ का सारांश)

यह पाठ गौतम बुद्ध के जीवन और उनके पहले उपदेश के बारे में है।

Part 1: सिद्धार्थ से बुद्ध तक का सफर (Journey from Siddhartha to Buddha)

गौतम बुद्ध का जन्म उत्तरी भारत में एक राजकुमार सिद्धार्थ गौतम (Siddhartha Gautama) के रूप में हुआ था। उन्हें दुनिया के दुखों से दूर रखकर पाला गया। लेकिन 25 साल की उम्र में, जब वह शिकार पर निकले, तो उन्होंने पहली बार एक बीमार आदमी, एक बूढ़े आदमी, एक अंतिम संस्कार (funeral procession) और एक भिक्षु (monk) को देखा। इन दृश्यों ने उन्हें इतना प्रभावित किया कि उन्होंने दुखों का कारण जानने के लिए अपना महल, अपनी पत्नी और बेटे को छोड़ दिया।

सात साल तक भटकने के बाद, वह एक पीपल के पेड़ के नीचे बैठ गए और प्रतिज्ञा की कि जब तक ज्ञान (enlightenment) प्राप्त नहीं होगा, वह नहीं उठेंगे। सात दिनों के बाद उन्हें ज्ञान प्राप्त हुआ और उन्होंने उस पेड़ का नाम बोधि वृक्ष (Bodhi Tree) रखा। इसके बाद वह बुद्ध (Buddha) कहलाए, जिसका अर्थ है ‘जागृत’ या ‘ज्ञानी’। उन्होंने अपना पहला उपदेश (first sermon) बनारस शहर में दिया।

Part 2: कीसा गोतमी की कहानी (The Story of Kisa Gotami)

कीसा गोतमी (Kisa Gotami) नाम की एक महिला का एकमात्र पुत्र मर गया था। अपने दुःख में, वह अपने मृत बच्चे को लेकर घर-घर गई और उसके लिए दवा मांगने लगी। लोग उसे पागल समझने लगे। तब एक व्यक्ति ने उसे बुद्ध के पास जाने की सलाह दी।

कीसा गोतमी बुद्ध के पास गई और अपने बेटे को ठीक करने के लिए दवा मांगी। बुद्ध ने उससे कहा, “मुझे एक मुट्ठी सरसों के बीज (mustard-seed) लाकर दो।” जब वह खुशी-खुशी लाने को तैयार हो गई, तो बुद्ध ने एक शर्त रखी: “सरसों के बीज ऐसे घर से लाने होंगे जहाँ कभी किसी बच्चे, पति, माता-पिता या दोस्त की मृत्यु न हुई हो।”

कीसा गोतमी घर-घर गई, लेकिन उसे ऐसा कोई घर नहीं मिला जहाँ किसी की मृत्यु न हुई हो। हर घर में लोगों ने उसे बताया कि “जीवित लोग कम हैं, लेकिन मृत बहुत हैं।” अंत में, वह थककर और निराश होकर रास्ते के किनारे बैठ गई। उसने शहर की रोशनी को जलते और बुझते देखा और महसूस किया कि इंसानों का जीवन भी ऐसा ही है। उसे समझ आया कि वह अपने दुःख में कितनी स्वार्थी (selfish) हो रही थी, क्योंकि मृत्यु तो सभी के लिए सामान्य (common to all) है।

Part 3: बुद्ध का उपदेश (Buddha’s Sermon)

बुद्ध ने समझाया कि नश्वर (mortals) लोगों का जीवन परेशानियों और दर्द से भरा है। जन्म लेने वाला कोई भी मृत्यु से बच नहीं सकता। जैसे पके हुए फल गिरने का खतरा होता है, वैसे ही जन्म लेने वाले इंसानों को हमेशा मौत का खतरा होता है। रोने या शोक करने से किसी को मन की शांति नहीं मिलती, बल्कि उसका दर्द और बढ़ जाता है। जो व्यक्ति शांति चाहता है, उसे विलाप, शिकायत और दुःख का तीर (arrow of lamentation) बाहर निकालना होगा। जिसने सभी दुखों पर विजय प्राप्त कर ली है, वही दुखों से मुक्त होकर शांति प्राप्त करेगा।

Short and Easy Answers (सरल प्रश्न-उत्तर)

Thinking About the Text

When her son dies, Kisa Gotami goes from house to house. What does she ask for? Does she get it? Why not?
She asks for medicine that could cure her dead son. No, she does not get it because her son is already dead and no medicine can bring him back to life.

Kisa Gotami again goes from house to house after she speaks with the Buddha. What does she ask for, the second time around? Does she get it? Why not?
The second time, she asks for a handful of mustard seeds from a house where no one has ever died. No, she does not get it because there is no house where someone beloved has not died.

What does Kisa Gotami understand the second time that she failed to understand the first time? Was this what the Buddha wanted her to understand?
The second time, she understands that death is common to all and is an unavoidable part of life. She failed to understand this the first time in her grief. Yes, this was exactly what the Buddha wanted her to understand.

Why do you think Kisa Gotami understood this only the second time? In what way did the Buddha change her understanding?
She understood it the second time because she personally experienced the truth that every family has suffered the loss of a loved one. The Buddha changed her understanding by not giving her a direct lecture but by making her discover the truth through a practical activity.

Do you agree with Kisa Gotami that she was being ‘selfish in her grief’?
Yes, one can agree with her. In her deep grief, she was only thinking about her own loss and sorrow. She forgot that death is a universal truth and that everyone has experienced such pain. Her desire to reverse her son’s death was a selfish wish against the law of nature.

  1. Informative MCQs with Answers

1. What was Gautama Buddha’s name as a prince?

a) Rahul

b) Sakyamuni

c) Siddhartha Gautama

d) Kisa Gotama

Answer: c) Siddhartha Gautama

2. At what age was Siddhartha sent away for schooling?

a) Ten

b) Twelve

c) Fourteen

d) Sixteen

Answer: b) Twelve

3. Which of the following sights did NOT move the Prince to seek enlightenment?

a) A sick man

b) An aged man

c) A rich merchant

d) A funeral procession

Answer: c) A rich merchant

4. For how many years did the Buddha wander in search of enlightenment?

a) Four years

b) Five years

c) Seven years

d) Ten years

Answer: c) Seven years

5. Under which tree did the Buddha attain enlightenment?

a) A banyan tree

b) A peepal tree

c) A mango tree

d) A neem tree

Answer: b) A peepal tree

6. What does the name ‘Buddha’ mean?

a) The Kind One

b) The Holy One

c) The Awakened or the Enlightened

d) The Royal One

Answer: c) The Awakened or the Enlightened

7. Where did the Buddha preach his first sermon?

a) Lumbini

b) Bodh Gaya

c) Sarnath

d) Benares (Varanasi)

Answer: d) Benares (Varanasi)

8. What was Kisa Gotami’s great sorrow?

a) Her husband left her

b) Her only son died

c) Her house burned down

d) She lost all her money

Answer: b) Her only son died

9. What did Buddha ask Kisa Gotami to bring him?

a) A cup of water from the Ganges

b) A handful of mustard seeds

c) A flower from a holy temple

d) A piece of gold

Answer: b) A handful of mustard seeds

10. What was the condition for collecting the mustard seeds?

a) They had to be black

b) They must be taken from a house where no one has died

c) They had to be a gift

d) They must be collected within an hour

Answer: b) They must be taken from a house where no one has died

11. What did Kisa Gotami realize while watching the city lights?

a) That the city was beautiful

b) That she was tired and hungry

c) That the fate of men is like the lights; they flicker up and are extinguished

d) That she should go back to the Buddha

Answer: c) That the fate of men is like the lights; they flicker up and are extinguished

12. According to the Buddha, what is the life of mortals combined with?

a) Joy and happiness

b) Wealth and power

c) Trouble, brevity, and pain

d) Peace and tranquility

Answer: c) Trouble, brevity, and pain

13. The Buddha compares the life of mortals to…

a) A flowing river

b) Earthen vessels made by a potter

c) A strong mountain

d) A bright star

Answer: b) Earthen vessels made by a potter

14. According to the Buddha, who is subject to death?

a) Only the old and sick

b) Only fools

c) Only the poor

d) All living beings, both young and adult, wise and foolish

Answer: d) All living beings, both young and adult, wise and foolish

15. What is the effect of weeping and grieving, according to the Buddha?

a) It brings the dead back to life

b) It brings peace of mind

c) It makes the pain greater and the body suffer

d) It shows true love

Answer: c) It makes the pain greater and the body suffer

16. What should a person who seeks peace do?

a) Weep and grieve more

b) Pray to the gods

c) Draw out the arrow of lamentation, complaint, and grief

d) Forget their loved ones

Answer: c) Draw out the arrow of lamentation, complaint, and grief

17. What does the phrase “the living are few, but the dead are many” mean?

a) It is a warning about a future disaster

b) It is a riddle

c) It means that death is a common and frequent event

d) It is a line from a sad song

Answer: c) It means that death is a common and frequent event

18. Who is Sakyamuni?

a) Kisa Gotami’s son

b) The man who advised Kisa Gotami

c) Another name for the Buddha

d) A king

Answer: c) Another name for the Buddha

19. What did Kisa Gotami realize about her grief?

a) That it was justified

b) That it was selfish

c) That it would last forever

d) That no one else understood it

Answer: b) That it was selfish

20. The sermon reflects the Buddha’s wisdom about what kind of suffering?

a) The suffering of poverty

b) The suffering of sickness

c) The suffering of old age

d) The inscrutable suffering of death

Answer: d) The inscrutable suffering of death

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