MP Board 10th English First Flight Amanda Poem

MP Board 10th English First Flight Amanda Poem : “Amanda!” एक दिल छू लेने वाली कविता है जो एक छोटी लड़की की दुनिया को explore करती है, जिसे उसके बड़ों द्वारा लगातार nagged (टोका) जाता है। यह MP Board 10th English First Flight Amanda Poem एक बच्चे पर लगाए गए नियमों और उसकी freedom (स्वतंत्रता) की गहरी इच्छा के बीच के conflict (संघर्ष) को खूबसूरती से दर्शाती है। यह कविता दिखाती है कि कैसे Amanda लगातार मिलने वाले instructions से बचने के लिए imagination (कल्पना) की दुनिया में चली जाती है।

कठिन शब्द और उनके अर्थ (Difficult Words & Meanings)

यहाँ Amanda कविता के कुछ important words और उनके हिंदी अर्थ दिए गए हैं:

WhatsApp Channel Join Now
Telegram Channel Join Now
  • Hunch: To bend your body forward (कंधे झुकाना)
  • Slouching: To sit or stand in a lazy, drooping way (झुक कर बैठना)
  • Languid: Relaxed; slow (धीमा, शांत)
  • Emerald: A bright green precious stone (पन्ना)
  • Inhabitant: One who lives in a particular place (निवासी)
  • Drifting: Moving slowly (धीरे-धीरे बहना)
  • Blissfully: In an extremely happy way (आनंदपूर्वक)
  • Tidy: To clean up (साफ़ करना)
  • Orphan: A child without parents (अनाथ)
  • Hushed: Very quiet or still (शांत, चुप)
  • Acne: Pimples on the skin (मुंहासे)
  • Tranquil: Calm and peaceful (शांत)
  • Rare: Not common; very unusual (दुर्लभ)
  • Sulking: To be silent and moody because of annoyance (मुँह फुलाना, रूठना)
  • Nagged: To be persistently criticized or urged (किसी को टोकना या परेशान करना)

कवयित्री के बारे में: रॉबिन क्लेन (About the Author: Robin Klein)

यह कविता रॉबिन क्लेन (Robin Klein) द्वारा लिखी गई है । वह एक लोकप्रिय ऑस्ट्रेलियाई author हैं जो बच्चों और young adults के लिए किताबें लिखने के लिए जानी जाती हैं। 1936 में जन्मी, क्लेन ने 40 से अधिक किताबें लिखी हैं। उनकी रचनाएँ अक्सर युवा लोगों की वास्तविक जीवन की चुनौतियों और उनकी कल्पनाशील आंतरिक दुनिया से संबंधित होती हैं, जो उनकी कहानियों को relatable और प्रभावशाली बनाती हैं।

Amanda कविता का सारांश (Summary of the Poem)

कविता “Amanda!” एक speaker (संभवतः एक parent) के instructions और अमांडा नाम की एक युवा लड़की के अपने काल्पनिक विचारों के बीच बदलती रहती है, जिन्हें parentheses (कोष्ठक) में दिखाया गया है।

कविता की शुरुआत अमांडा को उसके नाखून काटने , कंधे झुकाने और सीधे न बैठने के लिए डांटने से होती है । जवाब में, अमांडा खुद को एक mermaid (जलपरी) के रूप में imagine करती है, जो एक शांत, हरे समुद्र की एकमात्र निवासी है, और आनंदपूर्वक तैर रही है ।

इसके बाद, उससे उसके homework , कमरे की सफाई और जूते साफ करने के बारे में सवाल किया जाता है । इस बार, वह एक orphan (अनाथ) होने की fantasy में खो जाती है जो सड़क पर आज़ादी से घूम रही है । वह कल्पना करती है कि वह अपने शांत, नंगे पैरों से नरम धूल पर pattern बना रही है , और “सुनहरी” खामोशी और “मीठी” आज़ादी का आनंद ले रही है ।

फिर, अमांडा को acne (मुंहासे) से बचने के लिए चॉकलेट खाने से मना किया जाता है और जब उससे बात की जा रही हो तो speaker को देखने का आदेश दिया जाता है । उसका तीसरा escape Rapunzel की परी कथा की दुनिया में है । वह एक ऊँचे tower में एक शांत और दुर्लभ जीवन जीने की कल्पना करती है । हालाँकि, वह फैसला करती है कि वह “निश्चित रूप से कभी भी अपने चमकीले बालों को नीचे नहीं गिराएगी”, क्योंकि वह नहीं चाहती कि कोई भी उसकी tranquility (शांति) को भंग करे।

कविता का अंत speaker द्वारा अमांडा को sulking (मुँह फुलाना) बंद करने के लिए कहने से होता है क्योंकि वह “हमेशा बहुत moody” रहती है । Speaker को चिंता है कि लोग सोचेंगे कि वह हमेशा अमांडा को nag करती है, विडंबना यह है कि वह यह नहीं समझ पाती कि वह ठीक यही कर रही है।

Amanda में काव्य उपकरण (Poetic Devices in ‘Amanda!’)

रॉबिन क्लेन ने कविता के अर्थ को और गहरा करने के लिए कई poetic devices का उपयोग किया है:

  • Anaphora: यह लगातार पंक्तियों की शुरुआत में किसी शब्द या वाक्यांश की पुनरावृत्ति है।
    • उदाहरण:Don’t” का प्रयोग लगातार दो पंक्तियों की शुरुआत में: “Don’t bite your nails, Amanda! / Don’t hunch your shoulders, Amanda!” । यह निर्देशों के restrictive nature पर जोर देता है।
  • Repetition:Amanda!” नाम को पूरी कविता में दोहराया गया है, जो एक nagging और निराशाजनक tone पैदा करता है। यह इस बात पर प्रकाश डालता है कि अमांडा कैसे लगातार निगरानी और नियंत्रण में महसूस करती है।
  • Metaphor: यह एक अप्रत्यक्ष तुलना है जो दो असंबंधित चीजों के बीच की जाती है।
    • उदाहरण: समुद्र को “emerald sea” (पन्ना समुद्र) के रूप में वर्णित किया गया है, जहाँ उसके हरे रंग की तुलना कीमती पत्थर से की गई है ।
    • उदाहरण:The silence is golden, the freedom is sweet” । यहाँ, मौन और स्वतंत्रता की तुलना मूल्यवान और सुखद चीजों से की गई है।
  • Allusion: किसी प्रसिद्ध व्यक्ति, स्थान या साहित्यिक कृति का संदर्भ।
    • उदाहरण: अमांडा खुद को एक “mermaid” और “Rapunzel” के रूप में कल्पना करती है, जो दोनों प्रसिद्ध काल्पनिक पात्र हैं, जो स्वतंत्रता और अकेलेपन की उसकी इच्छा को व्यक्त करते हैं।
  • Alliteration: एक पंक्ति में शब्दों की शुरुआत में एक ही व्यंजन ध्वनि की पुनरावृत्ति।
    • उदाहरण:Stop that slouching and sit up straight” । ‘s’ ध्वनि की पुनरावृत्ति एक संगीतमय प्रभाव पैदा करती है।
  • Imagery: वर्णनात्मक भाषा का उपयोग जो पाठक के मन में एक तस्वीर बनाता है।
    • उदाहरण: “There is a languid, emerald sea, / where the sole inhabitant is me— / a mermaid, drifting blissfully” । यह शांति और एकांत की एक जीवंत छवि बनाता है।

Thinking about the Poem

1. How old do you think Amanda is? How do you know this?

Answer : Amanda is a young teenager. We know this because she is asked about her homework and reminded about her acne, which is common for teens.

2. Who do you think is speaking to her?

Answer :One of her parents, probably her mother, is speaking to her. The instructions about homework , cleaning shoes , and tidying her room are typical of a parent.

3. Why are Stanzas 2, 4 and 6 given in parenthesis?

Answer :The stanzas in parenthesis show Amanda’s own imagination and inner thoughts. They separate her dream world from the real world.

4. Who is the speaker in Stanzas 2, 4 and 6? Do you think this speaker is listening to the speaker in Stanzas 1, 3, 5, and 7?

Answer :Amanda herself is the speaker in those stanzas. She is not listening to her parent; she is escaping into her own thoughts.

5. What could Amanda do if she were a mermaid?

Answer :As a mermaid, Amanda would be the only one in a calm sea, drifting around slowly and happily all by herself.

6. Is Amanda an orphan? Why does she say so?

Answer :No, Amanda is not an orphan. She imagines being one because she wants freedom from rules and to enjoy the “sweet” freedom and “golden” silence.

7. Do you know the story of Rapunzel? Why does she want to be Rapunzel?

Answer :Amanda wants to be Rapunzel to live a calm and peaceful (“tranquil”) life alone in a tower. She says she would never let down her hair, because she does not want to be disturbed.

8. What does the girl yearn for? What does this poem tell you about Amanda?

Answer :Amanda yearns for freedom and peace. The poem shows that she is an imaginative girl who feels controlled and uses her imagination to escape.

9. Read the last stanza. Do you think Amanda is sulking and is moody?

Answer :Her parent thinks she is sulking and moody. However, Amanda is probably just quiet because she is tired of being constantly nagged.

Multiple Choice Questions (MCQs) from the poem “Amanda

Here are some Multiple Choice Questions (MCQs) from the poem “Amanda!” with the correct answer provided after each question.

  1. What is the first instruction given to Amanda in the poem?
    a) To stop slouching
    b) To clean her shoes
    c) To not bite her nails
    d) To finish her homework

Answer: c) To not bite her nails

  • In her first fantasy, Amanda imagines herself as a:
    a) Mermaid
    b) Princess
    c) Rapunzel
    d) An orphan
    Answer: a) Mermaid
  • What does Amanda imagine doing as an orphan?
    a) Playing with other children
    b) Singing loudly in the street
    c) Making patterns in the dust with her bare feet
    d) Asking for food
    Answer: c) Making patterns in the dust with her bare feet
  • Why is Amanda told not to eat chocolate?
    a) It will spoil her teeth
    b) She will get acne
    c) It is time for dinner
    d) She has already had too much
    Answer: b) She will get acne
  1. What does Amanda describe life in a tower as?
    a) Lonely and sad
    b) Busy and exciting
    c) Tranquil and rare
    d) Loud and noisy
    Answer: c) Tranquil and rare
  2. What is Amanda’s unique plan as Rapunzel?
    a) To escape the tower
    b) To call for a prince
    c) To never let down her bright hair
    d) To cut her hair short
    Answer: c) To never let down her bright hair
  3. How is the sea described in Amanda’s imagination?
    a) As a rough, blue ocean
    b) As a cold, dark lake
    c) As a languid, emerald sea
    d) As a busy, crowded sea
    Answer: c) As a languid, emerald sea
  4. In the last stanza, what does the speaker think others will say?
    a) That Amanda is a good girl
    b) That the speaker nagged Amanda
    c) That Amanda is very happy
    d) That the speaker is very kind
    Answer: b) That the speaker nagged Amanda

Leave a Comment