MP Board 10th English The Making of a Scientist By Robert W Peterson

The Making of a Scientist – Robert W. Peterson (एक वैज्ञानिक का निर्माण)

MP Board 10th English The Making of a Scientist By Robert W Peterson : यह लेख एक युवा वैज्ञानिक, Richard Ebright (रिचर्ड एब्राइट) के जीवन पर आधारित है। यह बताता है कि कैसे जिज्ञासा (curiosity), कड़ी मेहनत (hard work), और सीखने की इच्छा (will to learn) ने उन्हें एक विश्व-प्रसिद्ध वैज्ञानिक बनने में मदद की।

About The Author (लेखक के बारे में)

Robert W. Peterson (रॉबर्ट डब्ल्यू. पीटरसन) एक American लेखक (American writer) और खेल पत्रकार (sports journalist) थे।

  • उनका जन्म 1925 में हुआ था और उनकी मृत्यु 2006 में हुई थी।
  • पीटरसन को मुख्य रूप से बेसबॉल (baseball) पर उनके व्यापक लेखन और इतिहास के लिए जाना जाता है।
  • हालाँकि यह पाठ जीवनी संबंधी (biographical) है, यह एक महान व्यक्ति (great personality) के जीवन के प्रेरणादायक पहलुओं को उजागर करता है।
  • यह अध्याय स्वयं रिचर्ड एब्राइट (Richard Ebright) के बारे में है, जिन्होंने कोशिका जीवन (cell life) और तितलियों (butterflies) पर महत्वपूर्ण खोजें कीं।

Difficult Words Meaning in Hindi (कठिन शब्दों के हिंदी में अर्थ)

English WordHindi Meaning
Curiosityजिज्ञासा/जानने की इच्छा (Jijñāsā)
Determinedदृढ़ निश्चयी (Dṛḍh Niścayī)
Mentoredमार्गदर्शन किया (Mārgadarśan Kiyā)
Laboratoryप्रयोगशाला (Prayogśālā)
Discoveryखोज (Khoj)
Butterfliesतितलियाँ (Titaliyāṁ)
Specimenनमूना (Namūnā)
Researchअनुसंधान (Anusandhān)
Fasciaपट्टियाँ/खोल (Paṭṭiyāṁ/Khol) – (तितली के पंखों पर सोने के धब्बे)
Geneticआनुवंशिक (Ānuvaṁśik)
Nobel Prizeनोबेल पुरस्कार (Nobel Puraskār)
Competitiveप्रतिस्पर्धी (Pratispardhī)
Motivationप्रेरणा (Preraṇā)

Summary of the Chapter (अध्याय का सारांश)

एक वैज्ञानिक का बचपन और शुरुआती प्रेरणा (Childhood and Early Inspiration)

यह कहानी Richard Ebright के बचपन से शुरू होती है, जो Pennsylvania (पेंसिल्वेनिया) में पले-बढ़े। उनके पास सीखने की स्वाभाविक जिज्ञासा (natural curiosity for learning) थी। बचपन में उनके लिए दुनिया केवल उनकी माँ (mother) थीं।

WhatsApp Channel Join Now
Telegram Channel Join Now
  • माँ का योगदान (Mother’s Contribution): Richard की माँ ने उनके जीवन में सबसे महत्वपूर्ण भूमिका (most important role) निभाई। उन्होंने उन्हें सीखने के लिए प्रोत्साहित किया, उन्हें कैमरा (camera), माइक्रोस्कोप (microscope), और अन्य उपकरण खरीदे, और उन्हें शैक्षिक यात्राओं (educational trips) पर ले गईं।
  • तितलियाँ (Butterflies): Ebright ने तीसरी कक्षा में ही तितलियों का संग्रह (collecting butterflies) करना शुरू कर दिया था। वह सभी 25 प्रजातियों (25 species) की तितलियों को इकट्ठा करने में सफल रहे, जो उनके गृहनगर के आसपास पाई जाती थीं।

टैगिंग बटरफ्लाई प्रोजेक्ट (The Tagging Butterfly Project)

जब Ebright की तितली संग्रह की रुचि समाप्त होने लगी, तो उनकी माँ ने उन्हें डॉ. फ्रेडरिक ए. अर्कहार्ट (Dr. Frederick A. Urquhart) की एक किताब ‘The Travels of Monarch X’ दी।

  • टैगिंग (Tagging): इस पुस्तक ने Ebright को तितलियों को टैग (tagging butterflies) करने के प्रोजेक्ट की ओर प्रेरित किया। टैग की हुई तितलियाँ कनाडा से मध्य अमेरिका तक जाती थीं।
  • असफलता (Failure): शुरुआती वर्षों में, Ebright ने हजारों तितलियों को टैग किया, लेकिन यह एक थकाऊ काम था क्योंकि बहुत कम टैग की हुई तितलियों को वापस पाया गया था।

काउंटी साइंस फेयर में असफलता (Failure at the County Science Fair)

सातवीं कक्षा में, Ebright ने काउंटी साइंस फेयर (County Science Fair) में प्रवेश किया। उन्होंने स्लाइडों (slides) को दिखाया, लेकिन उन्हें कोई पुरस्कार नहीं मिला।

  • एक मोड़ (A Turning Point): इस हार ने Ebright को बहुत निराश (disappointed) किया। उन्होंने महसूस किया कि जीतने के लिए उन्हें वास्तविक प्रयोग (real experiments) करने होंगे, न कि केवल साधारण प्रदर्शन। यह उनके वैज्ञानिक करियर में एक मोड़ (turning point) साबित हुआ।

वास्तविक वैज्ञानिक अनुसंधान की शुरुआत (Start of Real Scientific Research)

  1. रोगग्रस्त मोनार्क (Diseased Monarchs): अगले वर्ष, उन्होंने यह जानने की कोशिश की कि क्या मोनार्क कैटरपिलर (Monarch caterpillars) को कोई विषाणु रोग (viral disease) होता है। उन्होंने कई कैटरपिलर पाले, लेकिन यह साबित नहीं कर सके कि रोग भृंगों (beetles) के कारण होता है। फिर भी, इस प्रयोग ने उन्हें फेयर में पुरस्कार (prize) दिलाया।
  2. गोल्ड स्पॉट और हार्मोन (Gold Spots and Hormone): हाई स्कूल में, Ebright ने मोनार्क प्यूपा (प्यूपा पर छोटे सोने के धब्बे) पर एक प्रमुख शोध किया।
    • पहले की मान्यता (Earlier Belief): पहले माना जाता था कि ये धब्बे केवल सजावटी (ornamental) होते हैं।
    • Ebright की खोज (Ebright’s Discovery): उन्होंने और उनके सहकर्मी (classmate) ने दिखाया कि ये धब्बे हार्मोन (hormone) का उत्पादन करते हैं, जो तितली के पूर्ण विकास (full development) के लिए आवश्यक (essential) है। इस खोज ने उन्हें अंतरराष्ट्रीय फेयर में स्थान दिलाया।
  3. सेल का जीवन और DNA (Cell Life and DNA): अपनी सबसे महत्वपूर्ण खोज के लिए, Ebright ने हार्मोन का रासायनिक सूत्र (chemical structure of the hormone) निर्धारित किया। इससे उन्हें यह समझने में मदद मिली कि कोशिकाएँ कैसे पढ़ती हैं (how cells read) उनके DNA का खाका।

DNA खोज (The DNA Discovery)

Ebright ने अपने कॉलेज के वरिष्ठ वर्ष में, अपने नए निष्कर्षों के आधार पर, एक सिद्धांत दिया कि कोशिका का DNA (DNA of the cell) आनुवंशिक जानकारी (genetic blueprint) को कैसे नियंत्रित करता है। यह सिद्धांत जैविकी (Biology) के क्षेत्र में एक महत्वपूर्ण योगदान था।

  • पहला प्रकाशन (First Publication): उन्होंने अपने सिद्धांत पर एक लेख ‘Proceedings of the National Academy of Science’ पत्रिका में प्रकाशित किया। यह उपलब्धि बहुत ही असाधारण (extraordinary) थी, क्योंकि इस पत्रिका में आमतौर पर केवल पूर्णकालिक वैज्ञानिकों (full-time scientists) के काम ही प्रकाशित होते थे।

एक वैज्ञानिक के लक्षण (Qualities of a Scientist)

कहानी के अंत में, लेखक बताते हैं कि एक वैज्ञानिक बनने के लिए केवल बुद्धि (intelligence) ही पर्याप्त नहीं है। एक सफल वैज्ञानिक को तीन चीजें चाहिए:

  1. उच्च बुद्धि (A first-rate mind).
  2. जिज्ञासा (Curiosity).
  3. जीतने की इच्छा (Will to win) — लेकिन सही कारणों के लिए (for the right reasons).

Richard Ebright में ये सभी गुण थे। उनकी माँ और डॉ. अर्कहार्ट के मार्गदर्शन ने उन्हें एक महान वैज्ञानिक बनने में मदद की।

Theme and Message (विषय और संदेश)

कहानी का मुख्य विषय (theme) है संघर्ष और सफलता (struggle and success)

  • माँ का समर्थन (Mother’s Support): यह कहानी माता-पिता के समर्थन (parental support) के महत्व पर जोर देती है, खासकर विज्ञान और शिक्षा (science and education) में।
  • असफलता एक शिक्षक (Failure is a Teacher): Ebright की शुरुआती असफलता ने उन्हें यह सिखाया कि उन्हें केवल प्रदर्शनों के बजाय वास्तविक प्रयोगों (real experiments) पर ध्यान केंद्रित करने की आवश्यकता है।
  • सफलता का मार्ग (Path to Success): यह संदेश देती है कि सफल होने के लिए प्रतिभा (talent) के साथ-साथ दृढ़ संकल्प (determination) और उद्देश्य (purpose) का होना भी आवश्यक है।

Here are some important short-answer questions and answers from the chapter “The Making of a Scientist” (Robert W. Peterson), with a word limit of approximately 50 words per answer, in simple language for Class 10 students:

Important Short Answer Questions (Max 50 Words)

  1. Who was Richard Ebright, and what inspired his interest in science?
    Answer:

    Richard Ebright was a brilliant young scientist from Pennsylvania. His mother was his biggest inspiration. She encouraged his natural curiosity by buying him scientific equipment and books, especially one on Monarch butterflies, which started his research.
  2. How did Ebright’s mother help him become a scientist?
    Answer:

    His mother played a vital role by fostering his curiosity. She bought him a camera, microscopes, and telescopes. When he ran out of things to collect, she gave him a book, ‘The Travels of Monarch X’, which encouraged him to tag butterflies for research.
  3. What was the turning point in Richard Ebright’s scientific career?
    Answer:

    The turning point was his failure at the seventh-grade science fair. He realized that to win, he needed to do real experiments, not just simple displays. This realization fueled his determination to conduct serious scientific research.
  4. What important discovery did Ebright make regarding the gold spots on a monarch pupa?
    Answer:

    Ebright and his college roommate discovered that the tiny gold spots on the monarch pupa were not just ornamental. They produced a hormone essential for the butterfly’s full and proper development. This discovery led to his theory on cell life.
  5. What are the three essential qualities required to become a scientist, as mentioned in the chapter?
    Answer:

    The three essential qualities required to become a scientist are: a first-rate mind (high intelligence), curiosity, and the will to win (the drive to do the best work). Ebright possessed all these qualities.
  6. What was Ebright’s most significant scientific contribution while he was still in college?
    Answer:

    Ebright’s most significant contribution was his theory on how cells read their DNA. Based on his work on the hormone, he proposed a blueprint for how genetic information is controlled. He published an article about this in a prestigious scientific journal.
  7. What does the chapter title, ‘The Making of a Scientist,’ signify?
    Answer:

    The title signifies the process of development of a great scientist. It emphasizes that a scientist isn’t just born, but is nurtured through parental support, learning from failures, and combining a sharp mind with great curiosity and determination.

Here are 20 informational and factual Multiple Choice Questions (MCQs) from the chapter “The Making of a Scientist” (Robert W. Peterson), which are important for Class 10 board exams.

Multiple Choice Questions (MCQs) – The Making of a Scientist

What was Richard Ebright’s first childhood passion?
(A) Playing sports
(B) Reading history books
(C) Collecting things like rocks, fossils, and coins
(D) Painting and drawing
Answer: (C) Collecting things like rocks, fossils, and coins

How many species of butterflies had Richard Ebright collected by the time he was in second grade?
(A) 15
(B) 25
(C) 50
(D) 100
Answer: (B) 25

What was the title of the book that opened the world of science to Richard Ebright?
(A) The Hidden Life of Cells
(B) The Science of Butterflies
(C) The Travels of Monarch X
(D) A Brief History of Time
Answer: (C) The Travels of Monarch X

Who was Richard Ebright’s scientific mentor whose book inspired him to tag butterflies?
(A) Albert Einstein
(B) Dr. Frederick A. Urquhart
(C) Robert W. Peterson
(D) His high school teacher
Answer: (B) Dr. Frederick A. Urquhart

What was the purpose of tagging butterflies?
(A) To identify individual species
(B) To sell them to collectors
(C) To study their migration and life cycle
(D) To track their diseases
Answer: (C) To study their migration and life cycle

In which grade did Richard Ebright have his first unsuccessful science fair exhibition?
(A) Fifth grade
(B) Sixth grade
(C) Seventh grade
(D) Eighth grade
Answer: (C) Seventh grade

What did Ebright exhibit at the seventh-grade science fair that earned him no prize?
(A) Slides of frog tissues
(B) Models of DNA
(C) A collection of butterflies
(D) His study on beetle diseases
Answer: (A) Slides of frog tissues

What did Ebright realise after failing to win at the science fair for the first time?
(A) He was not smart enough.
(B) He should focus on sports.
(C) He needed to perform real experiments, not just neat displays.
(D) He should change his subject of study.
Answer: (C) He needed to perform real experiments, not just neat displays.

What was the subject of Ebright’s winning project in his eighth grade?
(A) Bird migration patterns
(B) The cause of a viral disease in Monarch caterpillars
(C) The function of gold spots on a pupa
(D) The life cycle of a frog
Answer: (B) The cause of a viral disease in Monarch caterpillars

What was the common belief about the tiny gold spots on a monarch pupa before Ebright’s discovery?
(A) They stored water.
(B) They helped in attracting mates.
(C) They were merely ornamental (decorative).
(D) They were used for camouflage.
Answer: (C) They were merely ornamental (decorative).

What did Ebright and his college roommate discover about the gold spots on the pupa?
(A) They were tiny sensory organs.
(B) They were used for identification.
(C) They produced a hormone necessary for the butterfly’s full development.
(D) They were caused by a bacterial infection.
Answer: (C) They produced a hormone necessary for the butterfly’s full development.

What was Ebright’s eventual breakthrough theory that he published while in college?
(A) The origin of all insect life
(B) The structure of butterfly wings
(C) The theory of how cells read their DNA
(D) The mechanism of migration
Answer: (C) The theory of how cells read their DNA

In which prestigious scientific journal was Ebright’s article about his new theory published?
(A) Science Today
(B) The Biologist Quarterly
(C) Nature
(D) Proceedings of the National Academy of Science
Answer: (D) Proceedings of the National Academy of Science

What piece of equipment did Richard’s mother buy him that was important for his early experiments?
(A) A telescope
(B) A high-speed centrifuge
(C) A microscope
(D) A barometer
Answer: (C) A microscope

Ebright concluded that the gold spots on the pupa produced a hormone necessary for which process?
(A) The secretion of the pupa’s outer shell
(B) The growth of the butterfly’s wings
(C) The development of the pupa into a mature butterfly
(D) The camouflage of the pupa
Answer: (C) The development of the pupa into a mature butterfly

Which subject, besides science, did Ebright show keen interest in during his high school years?
(A) Acting and drama
(B) Debating and Public Speaking
(C) Basketball and football
(D) Music and painting
Answer: (B) Debating and Public Speaking

What type of scientist did Richard Ebright eventually become?
(A) Geneticist
(B) Entomologist
(C) Molecular Biologist
(D) All of the above (His work spanned across these fields)
Answer: (D) All of the above (His work spanned across these fields)

According to the chapter, what is the third essential ingredient for the making of a scientist, besides a first-rate mind and curiosity?
(A) Having wealthy parents
(B) The will to win for the right reasons
(C) A desire for fame
(D) Being an expert photographer
Answer: (B) The will to win for the right reasons

What was the name of the high school social studies teacher who influenced Ebright’s non-scientific interests?
(A) Dr. Urquhart
(B) Mr. Richard A. Weiherer
(C) Mr. Peterson
(D) Mr. Robert Ebright
Answer: (B) Mr. Richard A. Weiherer

What major concept related to life did Ebright’s work on the hormone and DNA structure help to explain?
(A) The origin of the universe
(B) The blueprint of life (genetic code)
(C) The process of photosynthesis
(D) The classification of all insects
Answer: (B) The blueprint of life (genetic code)

Leave a Comment